Skip to main content

Libereaux biedt verschillende diensten aan voor organisaties en onderwijsinstellingen. Dit doen wij op organisatie- en onderwijskundig niveau.

——- meerdere blokken——-

  1. #Werkgeluk
  2. Broodje Skills
  3. Ondersteuning door inzicht in skills
  4. Ondersteuning voor HR
  5. Dialogisch Valideren in het onderwijs
  6. De Valideringskamer (moet een bijrolletje krijgen)

    Hoe stimuleer je teamontwikkeling zonder te duwen?

    Als manager of leidinggevende ben je waarschijnlijk altijd op zoek naar manieren om de vaardigheden en prestaties van je medewerkers te verbeteren. Goed werkende teams zijn essentieel voor een succesvolle organisatie. Het stimuleren van teamontwikkeling kan echter, wanneer niet goed aangepakt, averechts werken of zelfs leiden tot demotivatie bij je medewerkers. En juist in deze moeilijke arbeidsmarkt zitten we hierop uiteraard niet te wachten.

    Een andere kijk op het benutten van de skills van je medewerkers

    Een oplossing wordt vaak gevonden in het aanbieden van trainingen of cursussen. Echter, het rendement op deze investeringen is laag. Dit komt omdat een meerderheid van de medewerkers niet vanuit een interne motivatie naar deze trainingen toe gaan: ze gaan omdat jij dit als leidinggevende wil. Wij hebben een unieke aanpak ontwikkeld waarbij we medewerkers ‘verleiden’ om actief mee te doen, gericht te laten ontwikkelen en betrokkenheid creëren. Ook de rol van de teamleider in deze verbinding vanuit leiderschap betrekken wij bij deze aanpak.

    Onze boodschap aan een leidinggevende is; welke rol heb jijzelf hierin?

    We leggen bij deze aanpak de focus op de aanwezige, veelal onzichtbare kwaliteiten van iemand. In plaats van hen alleen in te zetten voor specifieke taken, bekijk je hen als onmisbare schakels in het grotere geheel. Door hen te laten groeien met behulp van gerichte trainingen en feedback, ontstaat er een win-win situatie: je medewerkers raken betrokken bij het bedrijf, voelen zich gewaardeerd en dragen daardoor actief bij aan het succes van je onderneming.

    Het is dus belangrijk om niet alleen aandacht te besteden aan wat medewerkers moeten doen, maar ook aan wat ze kunnen en willen doen.

    Gericht ontwikkelen met een uniek doelprofiel

    Een doelprofiel is een set aan competenties waaraan een medewerker zich kan meten. Een organisatie en de medewerkers ontwikkelen deze samen met Libereaux door de gevraagde competenties vanuit de arbeidsmarkt in combinatie met de kernwaarden van de organisatie te bundelen tot een meetlat.

    De arbeidsmarkt is op verschillende manieren in beweging en daarbij is ontwikkeling van medewerkers van belang. Met deze aanpak kunnen medewerkers van een organisatie zich gericht ontwikkelen.

    Wat doen we?

    Bij het project impuls vakbekwaamheid worden verschillende stappen gezet om de organisatie naar een hoger niveau te tillen. Het begint met het vaststellen van een toekomstgericht doelprofiel dat aansluit bij de ambities van de organisatie. Medewerkers worden aangemoedigd om mee te groeien naar dit profiel.

    Een organisatie en haar medewerkers stellen we het doelprofiel op. Daarbij wordt rekening houden met hun unieke achtergrond en kwaliteiten.

    Tijdens dit traject worden alle competenties en werkervaring van medewerkers inzichtelijk gemaakt via een digitaal e-portfolio. Dit zorgt voor een betere profilering en meer eigen verantwoordelijkheid in loopbaankeuzes. We maken competenties transparanter, zonder deze te beoordelen op waarde. Hiermee zorgen we voor een laagdrempelige eerste stap in verdere ontwikkeling.

    Wat levert het op?

    De kandidaat gaat in gesprek met de begeleider wanneer het portfolio gevuld is met belangrijke zaken. Na het gesprek schrijft de begeleider een persoonlijk ontwikkeladvies. Uit alle adviezen wordt vervolgens een strategisch ontwikkelplan (SOP) gemaakt voor de organisatie. Hierin worden handvaten gegeven om de ontwikkeling van de medewerkers verder te bevorderen.

    Na voltooiing van het traject heeft de medewerker gedurende één jaar toegang tot het online portfolio om zijn of haar groei bij te houden. Dit kan verlengd worden.

    Contact

    Mocht je nieuwsgierig zijn naar ons hele verhaal bij deze aanpak? Neem dan contact op met Raymond Steenkamp.

    Klik hieronder op de logo’s van klanten die wij eerder met hun vraagstukken hebben geholpen.

    RUD Zeeland – een skills project voor meer structuur in leren & ontwikkelen voor individu en team

    Wij hadden goede ervaringen met Libereaux bij het in beeld brengen van de aanwezige interne deskundigheid. Daarom is Libereaux gevraagd om samen met ons een Skills project op te zetten om meer structuur aan te brengen in leren & ontwikkelen voor individu en team. Libereaux heeft binnen het Skills project bewerkstelligd dat de RUD medewerkers samen urgentie voelen voor relevante ontwikkelingen en hoe hier als individu mee om te gaan. Libereaux werkt met ‘doelprofielen’ die voor de RUD dienen als relevante competenties. Deze doelprofielen zijn met alle medewerkers, individueel en op teamniveau, besproken. Daardoor is weer een stapje gezet naar bewustwording op ‘ander gedrag en houding’ en inzicht in het gericht ontwikkeling daarvan. Dat geldt voor alle rollen binnen onze organisatie. Tijdens dit project heeft Libereaux getoond niet alleen professioneel te zijn, maar ook flexibel en positief kritisch naar onze organisatie. Daarmee heeft Libereaux een belangrijke bijdrage geleverd aan het duurzaam functioneren van onze organisatie.

    Inzicht, structuur of handvaten nodig over hoe een organisatie en haar medewerkers zich kunnen ontwikkelen? Libereaux kan helpen met het bewust inzetten van medewerkers.

    Dit artikel over een ervaring bij één van onze klanten geeft inzicht in de effectiviteit van het inzetten van competentietrajecten bij medewerkers én het management.

    ——> link artikel Wagemans.

    Bewust inzetten van medewerkers is een cruciale factor in het behalen van succes. Om dit te bereiken, moeten bedrijven rekening houden met verschillende factoren, zoals competenties en persoonlijkheidskenmerken. Het is belangrijk om te investeren in de ontwikkeling van werknemers en hen de nodige tools te geven om optimaal te functioneren.

    Door bewust bezig te zijn met de inzet van medewerkers kan een organisatie groeien en bloeien op lange termijn.

    Dit doen wij

    Op basis van de doelstellingen en toekomstvisie van een organisatie brengen we, samen met een interne werkgroep, in kaart welke behoeften er zijn ten aanzien van het personeelsbeleid. Hierbij is te denken aan het opzetten van functieprofielen of rolbeschrijvingen, competentiemanagement, het voeren van ontwikkelgesprekken en het opstellen van beleid ten aanzien van werving en selectie. Daarbij betrekken wij de medewerkers zelf om input te geven. Hierdoor wordt er een goede borging gecreëerd en daarnaast weten zij als geen ander waar verbeterpunten binnen de organisatie liggen.

    Vervolgens wordt er bepaald wat er moet gebeuren om deze HR- instrumenten te implementeren en in hoeverre deze structureel onderdeel uit gaan maken binnen de organisatie.

    Wat levert het op?

    Bij Libereaux bouw je aan een stevige ondergrond voor een duurzaam personeelsbeleid. Dit leidt tot een gestructureerde samenwerking en meer grip op zowel verantwoordelijkheden als ontwikkeling van werknemers.

    Loopbaan coaching voor medewerkers

    Loopbaan coaching voor uw medewerker

    Uw onderwijs beter laten aansluiten op de behoefte van de student én het werkveld

    Hoe realiseer je een betere aansluiting tussen student, het onderwijs en het werkveld? Welke stappen worden er genomen om de leerroutes aan te passen?

    Libereaux ondersteunt onderwijsinstellingen op het gebied van flexibilisering van het onderwijs en LLO-vraagstukken. Deze ondersteuning komt voort uit onze brede ervaring op het gebied van valideren van ervaring en skills. Op deze manier koppelen wij de steeds veranderende behoefte vanuit het werkveld aan adaptieve leerroutes binnen het onderwijs. Op een wijze dat de student en/of werkende de voor hem of haar meest optimale route kan lopen binnen het onderwijs en de arbeidsmarkt. Dit noemen wij Dialogisch Valideren.

    Onderwijsvernieuwing betekent niet alleen in oplossingen denken, maar ook oog hebben voor de huidige situatie en cultuur en hierover in gesprek te gaan. Dit betekent dat wij soms de weg van de meeste weerstand moeten opzoeken, om tot een gewenste doorbraak te komen. Dit doen we altijd door stap voor stap vanuit de inhoud te overtuigen .

    MBOin2030 Winnaar Challenge Dialogisch Valideren

    Deze aanpak heeft Libereaux in de spotlight gezet. Samen met het ROC van Amsterdam, met de opleiding Urban Sport Trainer, hebben wij de innovatieprijs gewonnen op het onderwerp Dialogisch Valideren. Lees hier meer over de opzet en uitkomst van deze Challenge! (LINK)

    LINK Ervaring:

    Dialogisch valideren – Urban Sport Trainer – ROC van Amsterdam

    De opleiding Urban Sport Trainer, onderdeel van het ROC van Amsterdam, maakt samen met partner Libereaux meters op het ontwikkelen van toekomstgericht onderwijs. Vanaf dit schooljaar werken studenten van de opleiding met de Ditkanik.nu app. Een digitaal e-portfolio dat studenten de regie geeft over hun persoonlijke leer- en ontwikkelpad.

    Het beheersen van bepaalde (soft) skills speelt een steeds belangrijkere rol op de arbeidsmarkt. Het onderwijsconcept van de opleiding Urban Sport Trainer (UST) in combinatie met de app speelt in op deze vraag. Het persoonlijke digitale portfolio, in de vorm van de Ditkanik.nu app, is de basis voor de UST-student om een eigen leerroute op te stellen én hun ontwikkeling hierin bij te houden. “We leren studenten meer over wie ze zijn, maken ze bewust van de wereld waarin ze leven en geven ze inzicht in wat ze kunnen. Studenten ontwikkelen ook een skillsprofiel; een combinatie van kennis, vaardigheden, talenten en eigenschappen die hen maken tot die unieke persoon,” aldus Remi Boshuizen, projectleider en docent bij Urban Sport Trainer.

    Dialogisch valideren Dialogisch valideren speelt een grote rol binnen het opleidingsconcept van Urban Sport Trainer. Dialogisch valideren richt zich op het (h)erkennen, waarderen en adviseren over kennis en vaardigheden die een student al heeft of nog wil leren. Studenten volgen geen standaard leerprogramma, maar er wordt door middel van dialoog tussen student, docent en werkgevers gekeken naar wat de student al kan om dit vervolgens te verbinden aan wat de student nog wil leren. Hiermee krijgen studenten meer regie over hun persoonlijke leer- en ontwikkelpad. Het leer- en ontwikkelpad kunnen studenten bijhouden in de app Ditkanik.nu; het persoonlijke portfolio van de student.

    Het onderwijs van Urban Sport Trainer vindt plaats in een hybride leeromgeving, waarbij studenten leren door het doen van challenges bij partners uit het bedrijfsleven en op verschillende plekken in de stad. Hiervoor heeft de opleiding verschillende publiek-private samenwerkingen met het bedrijfsleven en de gemeente Amsterdam. De challenges die de student uitvoert voor deze bedrijven worden door zowel het bedrijfsleven als de docenten gewaardeerd en gevalideerd in het digitale portfolio van de student. Hiermee kan de student aantonen dat hij/zij/x in het bezit is van de skills die nodig zijn voor het diploma. Met het in gebruik nemen van de app wordt de samenwerking tussen het onderwijs en het werkveld dus nog intensiever.

    “Dialogisch valideren gaat een rol spelen binnen toekomstig (hybride) onderwijs en de op skills gerichte arbeidsmarkt. Wij zijn ervan overtuigd dat we, samen met onze partners, met dialogisch valideren een grote impact en hogere maatschappelijke meerwaarde hebben voor onze studenten en partners in de regio.” aldus Remi Boshuizen – Projectleider en Docent Urban Sport Trainer “

    Het onderwijs van de toekomst vraagt om innovatie. Een visie waarbij de student nog meer regie heeft over zijn leer- en ontwikkelpad. In de huidige arbeidsmarkt is niet alleen je diploma van belang, maar juist wie je bent en wat je kunt. De opleiding Urban Sport Trainer is hier de ideale omgeving voor. Met de app DITKANIK.NU hebben we een tool die deze visie ondersteunt.” aldus Sonja Hoogendoorn – Directeur MBO College Zuid, onderdeel van het ROC van Amsterdam.“

    Samen met de opleiding Urban Sport Trainer hebben we de volgende stap gezet richting het Beroepsonderwijs van de Toekomst. Vanuit Libereaux hebben wij onze expertise op het gebied van Dialogisch Valideren en het digitaal ontwikkelportfolio Ditkanik.nu voor studenten doorontwikkeld en ingebracht binnen de hybride leeromgeving van de opleiding. Door deze twee werelden bij elkaar te brengen hebben we veel waardevolle ervaring opgedaan om deze aanpak verder te verduurzamen richting andere onderwijsdomeinen zegt Raymond Steenkamp van Libereaux.

    De Valideringskamer is voor ons een werknaam om samen met uw onderwijsinstelling aan de slag te gaan op enkele actuele thema’s rondom onderwijsvernieuwing. Denk hierbij aan de volgende onderwerpen:

    • Implementeren van een valideringsaanpak voor werkenden. Van informeren, inspireren tot activeren;
    • Flexibiliseren van het onderwijs, inzet leeruitkomsten, microcredentialing, badges;
    • (door) Ontwikkelen van hybride en gepersonaliseerde leerroutes;
    • Aan de slag met ‘anders verantwoorden van het diplomabesluit’, waarderen en valideren;
    • Inzet van gepersonaliseerde digitaal ontwikkelportfolio’s;
    • Innovatief alumnibeleid;
    • (hybride) Docent en werkbegeleider als portfoliocoach student;

    Heb jij je als onderwijsinstelling ooit afgevraagd of er een andere aanpak mogelijk is? Valideringskamer biedt de oplossing om het onderwijs passender, toegankelijker en beter afgestemd op de toekomst te maken.

    Implementeren leeroplossingen

    Ben jij als onderwijsinstelling wel eens gaan nadenken over de mogelijkheid van veranderingen? Met behulp van de Valideringskamer kan je als opleidingsinstituut een geschikt, toegankelijk en toekomstbestendig onderwijssysteem waarborgen.

    Valideringsaanpak ontwikkelen

    Om professionals te kunnen verleiden tot het blijven ontwikkelen met behulp van een opleiding, moet je als opleidingsinstelling maatwerk kunnen leveren. Dat wil zeggen: een efficiënt leertraject waarbij de professional alleen hetgeen leert dat hij nog niet weet. Om dit te kunnen bieden is het noodzakelijk om eerst in beeld te brengen over welke kennis en ervaring een professional al beschikt. Dit kan met behulp van een valideringsaanpak. 

    Close Menu

    Libereaux B.V.

    Jan Tinbergenstraat 242
    7559 ST Hengelo (OV)

    T:  088 – 505 36 00
    E: info@libereaux.nl