De valideringskamer is een aanpak waarin verschillende initiatieven rondom Leven Lang Ontwikkelen en het valideren van werkervaring centraal staan. De basisgedachte hierbij is om eerder opgedane kennis en ervaring zichtbaar te maken, zodat flexibele leerroutes binnen onderwijsinstellingen kunnen worden gerealiseerd.
Dit doen we:
Door middel van expertsessies inventariseren we de wensen van de onderwijsinstelling, om vervolgens tot een valideringsaanpak te komen. Een valideringsaanpak is het geheel van validerende trajecten dat je als onderwijsinstelling aanbiedt. Bij validering van werkervaring wordt er uitgegaan van waar de student nu staat en wordt er gekeken naar waar de student wil komen, om zo tot een leerpad of leerroute te komen. Samen met interne onderwijskundigen en docenten worden verschillende leeruitkomsten geformuleerd volgens een gestructureerd stappenplan. Binnen deze aanpak maken we gebruik van ons e-portfolio DITKANIK.NU. Hiermee kan de (werkende) student inzichtelijk maken wat hij/zij allemaal aan kennis en vaardigheden in huis heeft en wat deze ervaring waard is. Gedurende dit traject kijkt een begeleider van Libereaux mee in het portfolio en adviseert hij de medewerker welke bewijsstukken hij/zij kan opnemen.
Vanuit Libereaux kunnen wij samen zorgdragen voor een flexibel, aantrekkelijk en toekomstbestendig onderwijsaanbod voor een grotere doelgroep én jou als onderwijsinstelling helpen groeien naar een logische ontwikkelpartner voor student en arbeidsmarkt.
Wat levert het op?
De Valideringskamer geeft een impuls aan het groeien naar een arbeidsmarkt die meer gericht is op vaardigheden. Het valideren van ervaring staat hierbij centraal, waardoor de traditionele schoolstructuur doorbroken wordt. Door het bundelen van expertise ontstaan waardevolle oplossingsrichtingen die bijdragen aan de noodzakelijke vaardigheidsgerichte arbeidsmarkt.
Na afronding van het traject heeft de medewerker nog een jaar lang toegang tot het online portfolio om zijn/haar ontwikkeling bij te houden.