De valideringskamer is een innovatieve benadering die de focus legt op diverse initiatieven met betrekking tot Leven Lang Ontwikkelen en de evaluatie van werkervaring. Hierbij wordt getracht om de voorheen verworven kennis en ervaring zichtbaar te maken. Het doel hiervan is het faciliteren van flexibele leerroutes binnen onderwijsinstellingen. Dit proces bevordert niet alleen perplexiteit, maar ook burstiness en vermindert de voorspelbaarheid.
Dit doen we, de valideringskamer
Wij verzamelen de wensen van de onderwijsinstelling middels expertsessies, om vervolgens tot een valideringsaanpak te komen. De valideringsaanpak bestaat uit diverse validerende trajecten die wij als onderwijsinstelling aanbieden. Bij het valideren van werkervaring wordt er gekeken naar waar de student momenteel staat en waar hij naartoe wil gaan, om zo tot een leerpad of leerroute te komen. Samen met interne onderwijskundigen en docenten formuleren we verschillende leerresultaten volgens een gestructureerd stappenplan. In deze aanpak maken we gebruik van ons e-portfolio DITKANIK.NU. Hiermee kan de (werkende) student laten zien welke kennis en vaardigheden hij bezit en wat deze ervaring waard is. Tijdens dit proces kijkt een begeleider van Libereaux mee in het portfolio en adviseert hij de medewerker over welke bewijsstukken opgenomen kunnen worden.
Samen met Libereaux kunnen wij zorgen voor een flexibel, aantrekkelijk en toekomstbestendig onderwijsaanbod voor een breed publiek, terwijl wij jou als onderwijsinstelling helpen groeien tot een logische partner voor ontwikkeling voor studenten en de arbeidsmarkt.
Wat levert het op?
De Valideringskamer geeft een impuls aan groeien naar een meer skills gerichte arbeidsmarkt. Het validering van ervaring wordt centraal gesteld, hierdoor wordt de structuur van een “school- reflex” doorbroken. Door de bundeling van expertise gaan er waardevolle oplossingsrichtingen ontstaan die bijdragen aan de noodzakelijke skills gerichte arbeidsmarkt.