De valideringskamer is een innovatieve benadering die zich richt op verschillende initiatieven met betrekking tot Leven Lang Ontwikkelen en de evaluatie van werkervaring. Het doel hiervan is om de eerder verworven kennis en ervaring zichtbaar te maken. Op deze manier wordt geprobeerd flexibele leerroutes binnen onderwijsinstellingen mogelijk te maken. Dit proces bevordert niet alleen complexiteit, maar ook onvoorspelbaarheid en vermindert voorspelbaarheid.
Dit doen we
Wij verzamelen de wensen van de onderwijsinstelling door middel van expertsessies, om vervolgens tot een validatieaanpak te komen. De validatieaanpak bestaat uit verschillende validatietrajecten die wij als onderwijsinstelling aanbieden. Bij het valideren van werkervaring wordt er gekeken naar waar de student momenteel staat en waar hij naartoe wil, om zo tot een leerpad of leerroute te komen. Samen met interne onderwijskundigen en docenten formuleren we verschillende leerresultaten volgens een gestructureerd stappenplan. In deze aanpak maken we gebruik van ons e-portfolio DITKANIK.NU. Hiermee kan de (werkende) student laten zien welke kennis en vaardigheden hij bezit en wat deze ervaring waard is. Tijdens dit proces bekijkt een begeleider van Libereaux het portfolio en geeft advies over welke bewijsstukken opgenomen kunnen worden.
Samen met Libereaux kunnen wij zorgen voor een flexibel, aantrekkelijk en toekomstbestendig onderwijsaanbod voor een breed publiek, terwijl wij jou als onderwijsinstelling helpen groeien tot een logische partner voor ontwikkeling voor studenten en de arbeidsmarkt.
wat levert het op?
De Valideringskamer geeft een impuls aan groei naar een meer op skills gerichte arbeidsmarkt. Het valideren van ervaring staat centraal, waardoor de “schoolreflex” doorbroken wordt. Door de bundeling van expertise ontstaan waardevolle oplossingsrichtingen die bijdragen aan de noodzakelijke op skills gerichte arbeidsmarkt.
.