Leeruitkomsten vormen een gedetailleerde weergave van de kennis, het begrip en de vaardigheden die van een student worden verwacht na succesvolle afronding van een specifieke leerperiode.
Dit doen we
De gewenste uitkomst van het proces is het belangrijkst, niet de activiteiten, methoden of vakken. Leerresultaten fungeren als een referentiekader tussen de eindkwalificaties, de leeractiviteiten van studenten en de (leerwegonafhankelijke) beoordeling. Dit zorgt ervoor dat een leerresultaat ‘leerwegonafhankelijk’ is en flexibel kan worden ingezet, zowel voor het onderwijsproces als voor het arbeidsproces. Leerresultaten stellen ons in staat om een beter inzicht te krijgen in hoeverre een student verwijderd is van het beoogde eindniveau, en wat de student nog moet doen om dit niveau te bereiken. Door dit inzicht wordt zelfstandigheid gestimuleerd bij de student.
wat levert het op?
In overleg met deskundigen uit verschillende disciplines, zoals onderwijskundigen, docenten en professionals uit het werkveld, stellen wij leerresultaten op volgens een zorgvuldig gestructureerd stappenplan. Onze rol is het begeleiden van dit proces en ervoor zorgen dat de leerresultaten naadloos geïntegreerd kunnen worden in het opleidingsprogramma, passend bij het curriculum. Indien nodig maken we ook verbinding met bestaande validatiebenaderingen of kijken we naar mogelijkheden voor toekomstige ontwikkeling hiervan.