de Valideringskamer
De valideringskamer is een aanpak, waarbinnen verschillende initiatieven rondom Leven Lang Ontwikkelen en het valideren van werkervaring centraal staan. De basisgedachte hierbij is het zichtbaar maken van de eerder opgedane kennis en ervaring. Om hierdoor binnen onderwijsinstellingen te komen tot flexibele leerroutes.
Dit doen we:
Door middel van expertsessies inventariseren we de wensen van de onderwijsinstelling om vervolgens tot een valideringsaanpak te komen. Een valideringsaanpak is het geheel van validerende trajecten dat je als onderwijsinstelling aanbiedt. Bij validering van werkervaring wordt er uitgegaan van waar de student nu staat en wordt er bekeken waar de student wil komen, om zo tot een leerpad of leerroute te komen. Samen met interne onderwijskundigen en docenten worden verschillende leeruitkomsten geformuleerd volgens een gestructureerd stappenplan. Binnen deze aanpak wordt gebruik gemaakt van ons e-portfolio DITKANIK.NU. Hiermee kan de (werkende) student inzichtelijk maken wat hij/zij allemaal aan kennis en kunde in huis heeft en wat deze ervaring waard is. Gedurende dit traject kijkt een begeleider van Libereaux mee in het portfolio en adviseert hij de medewerker welke bewijsstukken hij/zij kan opnemen.
Vanuit Libereaux kunnen wij samen zorg dragen voor een flexibel, aantrekkelijk en toekomstbestendig onderwijsaanbod voor een grotere doelgroep én jou als onderwijsinstelling te helpen groeien naar een logische ontwikkelpartner voor student en arbeidsmarkt.
Wat levert het op?
De Valideringskamer geeft een impuls aan groeien naar een meer skills gerichte arbeidsmarkt. Het validering van ervaring wordt centraal gesteld, hierdoor wordt de structuur van een “school- reflex” doorbroken. Door de bundeling van expertise gaan er waardevolle oplossingsrichtingen ontstaan die bijdragen aan de noodzakelijke skills gerichte arbeidsmarkt.
Na afronding van het traject heeft de medewerker nog een jaar lang toegang tot het online portfolio om zijn/haar ontwikkeling bij te houden.
.